Bliv kendt med kirkens præst

Du er nordmand – hvorfor arbejder du i Danmark?

Det enkle svar er vel at jeg som ung blev gift med en dansk pige fra Ringsted. Det er ikke den eneste grund. Vi har arbejdet i de skandinaviske lande og England. For tre år siden flyttede vi til Danmark for tredje gang. Vi er i Danmark fordi det er ”et yndigt land,” et godt land at bo i og så kan vi lide danskernes afslappede tilgang til tilværelsen. Desuden bor tre af vore døtre her.

Du har valgt at være præst i en Adventistkirke. Hvorfor det?

Den mest nærliggende forklaring ligger vel i at jeg er vokset op i den kirke, men det er også en personlig overbevisning om at Adventistkirken har nogle meget vigtige ting at sige om bibelforståelse og en god åndelig livsstil. Vi har også meget at lære af andre kristne.

Hvad har Adventistkirken at tilbyde danskerne?

Ganske meget men et vigtigere spørgsmål er hvad Jesus har at tilbyde danskerne. Jesu undervisning fornyer både individer, familier og samfund dersom vi tager det til os og lever efter det. Værd at nævne her er Adventistkirkens fokus på helligdagen som et alternativ til den stressede 24/7 livsstil vi er ved at vænne os til. Vi har et helhedssyn på mennesket og livet som går forud for – og støtter op under – nutidens fokus på klima og helse og det håb, vi har om at Gud selv vil gribe ind i historien og skabe noget nyt. Alt er gode værdier og håb, som kommer fra Skriften og Jesu undervisning.

Du er ikke ung længere. Hvordan har din livsrejse været?

Det er rigtigt. Jeg er fyldt 65 år. Livet har været en spændende rejse og min kone og jeg føler os velsignede. Vigtigere end arbejdet er at vi har fået 4 dejlige døtre, som nu er voksne og vi har 4 børnebørn, som vi hygger med. Også vigtigere end hvilke jobs man har haft, er om man er blevet et bedre menneske. Det får andre bedømme –  selv er jeg ikke så imponeret. Arbejdsmæssigt har jeg efter afsluttede Master studier gået fra at være ung præst i de nordligste dele af Norge (Tromsø og senere Vadsø), til at være ungdomspræst og lærer ved en kristen kostskole (Ekebyholm) i Sverige. Videre flyttede vi til Sjælland, hvor jeg var præst i to menigheder (Ringsted og Køge), indtil jeg blev bedt om at være landsleder for Adventistkirken i Sverige. Efter nogle år blev jeg bedt om at gøre samme tjeneste i Danmark. Så gik turen til et præsteseminar (Newbold College) i England, hvor jeg gjorde færdig en doktorgrad, samtidig som jeg underviste kommende præster for vores kirke i Europa. Nu er jeg tilbage i Danmark som sagt og er ”præst for præsterne” her i landet og også præst for Fredericia menighed.